Webwinkels vermelden vaker hun contactgegevens. Van de 100 grootste webshops in Nederland vermelden 99 inmiddels een telefoonnummer. Toch zijn veel van hen alsnog niet bereikbaar.
Dit blijkt uit nieuw onderzoek van de Consumentenbond. Vorig jaar bleek nog dat maar 37 van de 100 webwinkels een e-mailadres en telefoonnummer op een logische, goed vindbare plek op de website vermeldden. Dit jaar doen ze dat dus beter.
Alleen Shein heeft geen telefoonnummer
Bijna alle webwinkels hebben een telefoonnummer op de website staan. Alleen Shein heeft het niet. Kruidvat en AliExpress tonen geen e-mailadres op de site. Het onderzoek vorig jaar liet ook al zien dat AliExpress geen e-mailadres toont.
Bij vijf webwinkels die een telefoonnummer op de website vermelden wordt er niet opgenomen
Net als vorig jaar zijn veel winkels lastig te bereiken. Volgens het onderzoek zijn 10 van de 100 niet telefonisch bereikbaar. AliExpress, Conrad en Miinto spelen een bandje af als ze gebeld worden, waarin ze vertellen dat ze telefonisch niet bereikbaar zijn. Bij vijf andere winkels, zoals Zara en Gereedschapscentrum, wordt er niet opgenomen.
Ook per e-mail slecht bereikbaar
Dertien winkels zijn per e-mail niet bereikbaar. Hieronder vallen AliExpress, Gereedschapscentrum en Zara. Kruidvat, MediaMarkt en Zara stuurden een geautomatiseerd antwoord waarin ze laten weten dat ze geen vragen van klanten beantwoorden via de mail. En Ikea reageerde op mails met een bericht dat ze de vraag door drukte niet kunnen beantwoorden.
6 webwinkels reageerden helemaal niet op vragen van klanten via de mail
Als webwinkels wel op vragen van klanten die per mail zijn gesteld reageren, doet de meerderheid dit binnen een dag (62 procent). Enkelen reageerden al binnen een uur. Sommige webwinkels reageerden later, zoals binnen twee dagen (9 procent) of drie dagen (7 procent). Nog eens 16 procent deed er langer over dan 3 dagen. En 6 procent reageerde helemaal niet.