Bijna één op de drie consumenten in ons land (31 procent) kocht wel eens producten op social media, in de afgelopen 12 maanden. Dit komt met name voor bij consumenten in generatie Z (54 procent). De toename van shoppers via social media nam over alle generaties toe met 22 procent.
Dit blijkt uit recent onderzoek van Adyen, de Nederlandse payment service provider. Het bedrijf koppelt online en offline betaalmogelijkheden aan webshops en andere bedrijven. Er namen 2.000 consumenten en 500 retailers in Nederland deel aan het onderzoek.
Verschillen per generatie
Het aantal consumenten dat via social media shopt verschilt per generatie. In Gen Z is het aantal het grootst (54 procent), gevolgd door millennials met 41 procent. Bij Gen X ligt het aantal op 25 procent en onder de boomers is het aantal het laagst, met 15 procent.
Generatie | % dat social media gebruikt om te shoppen | Toename gebruikers laatste 12 maanden |
Gen Z | 54% | 31% |
Millennial | 41% | 24% |
Gen X | 25% | 17% |
Boomer | 15% | 16% |
Facebook Marketplace meest populair
Er zijn ook verschillen in populariteit per platform. Facebook Marketplace is het meest populair. Bijna de helft van alle shoppers (48 procent) heeft namelijk via dit platform gekocht in het afgelopen jaar. Daarna volgen Instagram Shop (40 procent) en TikTok (25 procent).
Bijna de helft van alle shoppers kocht producten via Facebook Marketplace in de laatste 12 maanden.
Onder Gen Z en millennials is Instagram Shop het meest populair. Respectievelijk 51 en 49 procent van hen kochten via dat platform. Boomers lieten juist een sterke voorkeur voor Facebook Marketplace zien (68 procent).
Generatie | Shopte afgelopen jaar op Facebook Marketplace | Shopte afgelopen jaar op Instagram Shop | Shopte afgelopen jaar op TikTok Shop |
Gen Z (16-26 jaar) | 28% | 51% | 38% |
Millennials (27-42 jaar) | 45% | 49% | 32% |
Gen X (43-58 jaar) | 64% | 31% | 8% |
Boomers (59-77 jaar) | 68% | 14% | 9% |
Retailers niet vaak aanwezig op social media
Terwijl Nederlandse consumenten dus steeds vaker aankopen doen via social media, lopen retailers nog achter op deze kanalen. Minder dan een derde van de retailers in ons land (28 procent) verkoopt hier producten.
74% van de verkopers op social media zegt meer inkomsten te genereren.
Van de retailers die wél op social media verkopen, zegt een groot deel (74 procent) hierdoor meer inkomsten te genereren. Verkopers op social media zitten voornamelijk in de sectoren woninginrichting (47 procent), gezondheid en beauty (40 procent) en kleding en accessoires (39 procent).
‘Populariteit door algoritmes’
“De toenemende populariteit van sociale media onder consumenten kan worden toegeschreven aan de geavanceerde algoritmes die achter deze platforms schuilen. Hierdoor krijgen gebruikers zeer gericht de meest relevante content aangeboden, op het juiste mome”, vertelt Julien Marlier, Country Manager bij Adyen Benelux.
‘Het is duidelijk dat social media een essentieel onderdeel is van marketingstrategieën van retailers.’
“Zo worden voorkeuren en interesses efficiënt omgezet in aankopen. Het is duidelijk dat social media een essentieel onderdeel vormt van de marketingstrategie van elke retailer.”