Generatieve AI is in korte tijd belangrijk geworden voor Nederlandse consumenten. Een ruime meerderheid van de jongeren gebruikt GenAI-tools tijdens het shoppen. Dat doen ze om hun winkelervaring slimmer, sneller en eenvoudiger te maken, aldus Q&A Retail.
Het retailadviesbureau vroeg tweeduizend Nederlanders naar hun bekendheid met verschillende tools voor Generatieve AI, en naar de inzet van de technologie tijdens het winkelen. De resultaten zijn opvallend: onder jongeren is het gebruik van GenAI-tools bij het shoppen inmiddels ingeburgerd.
ChatGPT, Co-Pilot, Gemini en Claude
ChatGPT is met afstand de populairste GenAI-tool, blijkt uit het onderzoek: 76 procent van de Nederlanders kent het geavanceerde taalmodel van OpenAI. Ruim de helft daarvan, 39 procent van alle deelnemers uit het onderzoek, heeft het wel eens ergens voor gebruikt.
ChatGPT is veruit de populairste GenAI-tool in Nederland.
Co-Pilot (Microsoft), Gemini (Google) en Claude (Anthropic) zijn stukken minder bekend bij het Nederlandse publiek. Deze tools worden dan ook veel minder ingezet, met gebruikerspercentages van respectievelijk 12, 11 en 7 procent.
1 op de 3 shoppers gebruikt GenAI-tools
Q&A Retail vroeg de deelnemers ook specifiek naar het gebruik van GenAI-toepassingen tijdens het shoppen. Daaruit blijkt dat maar liefst 61 procent van de Nederlanders tussen de 18 en 24 jaar wel eens gebruik maakt van GenAI-tools.
Oudere leeftijdsgroepen maken er minder gebruik van; maar 12 procent bij consumenten tussen de 54 en 68 jaar. Overall maakt inmiddels 33 procent van de consumenten gebruik van GenAI-tools bij het winkelen, ofwel één op de drie Nederlanders tussen de 18 en 68 jaar.
GenAI’s impact op de klantreis
Shoppers gebruiken GenAI vooral om productinformatie te zoeken en om producten en prijzen te vergelijken, volgens het onderzoek. Opvallend is ook dat één op de tien Nederlanders de tools gebruikt om inspiratie voor aankopen op te doen. Bij jongeren is dat percentage bijna dubbel zo groot (19 procent).
Voor welke winkelactiviteit gebruik je generatieve AI-toepassingen? | ||
1. | Zoeken naar productinformatie | 16% |
2. | Vergelijken van producten en prijzen | 13% |
3. | Inspiratie opdoen voor aankopen | 10% |
4. | Zoeken naar productrecensies of ervaringen van anderen | 9% |
5. | Ontdekken van nieuwe merken of producten | 8% |
Retailbelang
“De media staan bol van de bespiegelingen over generatieve AI”, zegt John Terra van Q&A Retail over het onderzoek. “Wij waren vanuit het retailbelang nieuwsgierig naar het feitelijke huidige gebruik van GenAI door Nederlandse consumenten bij het shoppen. Daarbij hebben we verschillende generaties onder de loep genomen. De verschillen daartussen blijken groot.”
Het gebruik van GenAI door jonge shoppers laat wel duidelijk zien waar het naartoe gaat, vervolgt Terra. Online winkeliers kunnen volgens de operationeel directeur niet om de 61 procent heen: “Retail draait om het managen van verwachtingen. Als generatieve AI de standaardinterface wordt, moeten we de traditionele klantreis generatief en interactief maken. Denk aan een toekomst zonder statische zoekbalken en filteropties.”
‘We moeten de klantreis generatief en interactief maken.’
Volgens Terra doen webwinkeliers er goed aan om eerst interne processen met generatieve AI te optimaliseren, om daarna de klantreis en -interactie in stappen te verbeteren met behulp van de technologie.