Meer dan zeven op de tien Belgische consumenten retourneren nooit (of bijna nooit) artikelen die ze online hebben besteld. Dit komt doordat ze alleen artikelen bestellen die ze willen houden. Belgen bestellen ook steeds vaker online: 40 percent van alle aankopen gebeurt online.
Ecommerce in België is de afgelopen jaren gegroeid. In het eerste half jaar van 2023 gaven consumenten al 7,9 miljard euro online uit. Over het gehele jaar gaven ze 16,3 miljard euro online uit. Dit was een stijging van 10,7 procent ten opzichte van een jaar eerder.
Volgens een consumentenrapport van het logistieke softwarebedrijf Descartes gebeurt 40 procent van alle aankopen in België online. Dit is hoger dan een jaar eerder, toen het aandeel nog 33 procent bedroeg.
Online winkelen door de prijzen
Maar waarom kiezen Belgen er dan steeds vaker voor om bij online winkels te bestellen? De Belgian Online Shopper Survey, gepubliceerd door ecommerce-vereniging Becom, toont aan dat Belgen online winkelen omdat ze productprijzen kunnen vergelijken (37 procent). En 1 op 3 van de consumenten zegt dat ze online winkelen omdat het goedkoper is. Nog eens 30 procent zegt dat ze online meer korting krijgen.
85% van de Belgische online shoppers vindt het belangrijk dat online winkels duurzaam bezig zijn
Bij het kiezen van een online verkoper vinden Belgen productprijzen erg belangrijk. Ze willen ook dat online shops gegevensbescherming bieden, evenals een veilige betaalomgeving met meerdere betaalmethoden. Maar volgens het rapport vindt 85 procent van de Belgische online shoppers het (het meest) belangrijk dat een online winkel duurzaam bezig is.
Duurzame webwinkels
Consumenten hebben ook een idee van wat een online winkel moet doen om duurzaam te zijn. Webwinkels moeten zich richten op efficiënte verzending (44 procent), een afhaalpunt hebben (40 procent), duurzame, milieuvriendelijke verpakkingen gebruiken (35 procent), duurzame producten of diensten aanbieden (33 procent) en oude producten recyclen (33 procent).
Belgen sturen producten niet vaak terug
Een van de grootste problemen op het gebied van duurzaamheid en online winkelen is de hoeveelheid geretourneerde artikelen. De meeste van deze artikelen belanden op stortplaatsen of worden verbrand, wat een grote bijdrage levert aan de uitstoot van broeikasgassen.
64% van de Belgische online shoppers die vaak kleding kopen, stuurt hun artikelen nooit terug
Het lijkt erop dat Belgische consumenten bereid zijn om bij te dragen aan een duurzamere ecommercemarkt, aangezien 73 procent van hen nooit of bijna nooit artikelen retourneert. Vooral de modesector staat bekend om hoge retourpercentages, maar volgens het rapport retourneert 64 procent van de Belgische online shoppers die vaak modeartikelen kopen, deze (bijna) nooit.