‘80% van Europese aankopen straks via lokale magazijnen’


Chinese online marktplaats Temu heeft onlangs meer lokale magazijnen binnen Europa geopend. Het bedrijf wil in de toekomst zelfs dat 80 procent van alle aankopen binnen Europa vanuit lokale magazijnen verzonden wordt.

Sinds eind april 2023 is Temu in Nederland actief. Tot vorig jaar verkochten alleen Chinese retailers hun producten via de online marktplaats, maar sinds 2024 kunnen op Europese verkopers op de website terecht.

Het platform heeft sindsdien veel geïnvesteerd in de Europese markt. Het aantal gebruikers is snel gegroeid. Zo heeft Temu alleen in Nederland al ruim 4,6 miljoen gebruikers. En in heel Europa heeft het 97 miljoen gebruikers.

Lokale magazijnen belangrijk

Sinds eind vorig jaar is de marktplaats begonnen met het sturen van pakketten vanuit Europese magazijnen. In die lokale magazijnen liggen producten van zowel Chinese als Europese verkopers.

Temu gebruikt lokale magazijnen in Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië en Oostenrijk

Verzending vanuit lokale magazijnen is nu beschikbaar in meerdere Europese markten, zoals Duitsland, Frankrijk, Spanje en Italië. Onlangs werd ook Oostenrijk toegevoegd. Naar eigen zeggen gaat Temu uiteindelijk maar liefst 80 procent van de Europese verkopen via deze lokale magazijnen verwerken.

Inzet retailmedia

Hiernaast test Temu sinds kort retailmedia, waarbij advertentieruimte wordt gegeven aan verkopers. Verkopers betalen voor meer zichtbaarheid op het platform. Deze manier van adverteren is al langer populair in de ecommercewereld, maar Temu test het vooralsnog alleen in de Verenigde Staten. Naar verwachting zal het bedrijf dit ook binnen Europa gaan inzetten.

Producten in strijd met Europese regels

Vorige week publiceerden Nederlandse toezichthouders nog een oproep dat een ruime meerderheid van de producten van Chinese platforms, zoals Temu, niet voldoet aan Europese regels. Met de aangekondigde groei van Temu in Europa, lijkt het erop dat dit probleem blijft aanhouden.



Source link

× Support?