Amazon is Coolblue voorbij in top-100 ecommerce van ECDB


AliExpress en Shein behoren tot de tien grootste online verkopers in Nederland. En achter koploper bol is niet Albert Heijn of Coolblue, maar Amazon de nummer twee. Dat staat in een nieuwe ranking van het Duitse ECDB, een bekende uitgever van ecommerce-statistieken. Waar is de ranking op gebaseerd? En wat valt verder op?

Online verkopers in Nederland worden al jaren gerangschikt in de Twinkle100. De laatste editie verscheen vorige maand, met een ranking op basis van (opgegeven of geschatte) online omzetten in het jaar 2023. De snelle groei van buitenlandse platforms viel daarin op, met het Amerikaanse Amazon op plek 4 en de Chinese spelers AliExpress, Shein en Temu op respectievelijk plek 43, 47 en 55.

Impact buitenlandse online verkopers

In de lijst van ECDB, ook over 2023, staan de genoemde bedrijven een stuk hoger genoteerd: Amazon bezet de 2e plek, AliExpress de 6e, Shein de 8e en Temu de 37e. Zo bezien is de impact van internationale spelers op ecommerce in Nederland dus nog een stuk groter. Slechts vier spelers in de top-10 komen van eigen bodem, in de top 10 van de laatste Twinkle100 zijn dat er zeven:

Positie Top-100 ECDB Twinkle100
1 bol bol
2 Amazon Albert Heijn
3 Coolblue Coolblue
4 Albert Heijn Amazon
5 Zalando Zalando
6 AliExpress Picnic
7 Jumbo Jumbo
8 Shein Wehkamp
9 MediaMarkt Belsimpel
10 Apple Apple

Wehkamp, 7e in de Twinkle100, staat pas als 12e op de lijst van ECDB, achter nummer 11 Vinted, dat niet in de Twinkle100 is opgenomen. Andersom ontbreekt Picnic op de ECDB-ranking, vermoedelijk omdat het bedrijf alleen via zijn app producten verkoopt. Toch een relevant gemis, net als dat van Belsimpel.

Rekenmethode

De rankings van ECDB (de letters staan voor ecommerce database) zijn gestoeld op verschillende databronnen. Anders dan bij de Twinkle100 zijn transactiegegevens het belangrijkst, aldus het commerciële statistiekenbureau over de methodologie. Gegevens van onder meer creditcards, debitcards en e-wallets komen rechtstreeks van kaartuitgevers of -verwerkers; zij geven inzicht in de transacties die via hun netwerken lopen.

De lijst van ECDB is primair gebaseerd op transactiedata.

ECDB baseert zich voor zijn publicaties naar eigen zeggen op meer dan 1 miljard transacties per maand. “Dit vertegenwoordigt ongeveer 2 tot 3 procent van alle transacties voor de geanalyseerde bedrijven of markten.”

Top-100 online verkopers in Nederland

Gecombineerd met andere bronnen, zoals openbare informatie, verkeers- en klikdata en gegevens uit scraping & crawling, leveren de transactiedata het volgende beeld op van de ecommerce-top in Nederland:

Fashion topcategorie bol

De maatgevende omzetcijfers zijn niet openbaar beschikbaar, wel is duidelijk dat het verschil tussen koploper bol en Amazon heel groot is. Interessant is ook dat bol wordt geafficheerd als fashion-verkoper. ECDB laat weten dat bij elke speler de categorie is genoemd waar deze de meeste verkopen in realiseert. Van de honderd spelers zijn er 44 als fashion-verkoper geclassificeerd. Gemeten naar omzet is elektronica echter groter, met een aandeel van 32 procent.

Potentie in beauty & care

Mikael Brakker van L’Oréal, die de Nederlandse ECDB-lijst met goedkeuring van het statistiekenbureau deelde op LinkedIn, laat weten waar er nog veel online groeipotentieel zit in ons land, in internationaal perspectief. “Beauty & care is online vrij klein en heeft een zeer groot groeipotentieel. Op dit moment heeft het 7 procent van de online markt in handen.



Source link

× Support?