Vanaf 21 september moeten Belgische webwinkels twee verschillende bezorgopties aanbieden bij bestellingen binnen het land. De regering hoopt op deze manier consumenten en webshops te motiveren om duurzamere leveringsopties te kiezen.
De wetswijziging werd op 21 maart al bekendgemaakt, maar de regels treden zes maanden later in werking. Dat is dus op 21 september. Voor de meeste shops zal er weinig veranderen, aangezien veel webwinkels al meerdere leveringsopties bieden voor het verzenden van pakketten.
‘Webwinkels moeten naast thuislevering ook bezorgen bij de buren of een pakketpunt aanbieden’
Webwinkels moeten straks minstens twee verschillende leveringsopties aanbieden, zoals thuisbezorging, bezorgen bij de buren of bezorgen bij een pakketpunt. De webwinkel mag zelf bepalen of het verschillende kosten rekent per bezorgoptie.
Ecologische voetafdruk verkleinen
Ecommerce in België is aan het groeien, volgens recent onderzoek heeft de markt een jaarlijkse groei van 22 procent. Dit zorgt ook voor een jaarlijkse stijging van 10 procent in het aantal bestelbusjes. Dit maakt een impact op het milieu.
‘De nieuwe wet moet zorgen voor meer duidelijkheid over de milieu-impact van leveringsopties’
Dit is waarom de Belgische overheid komt met deze nieuwe wet. De overheid hoopt webwinkels zo aan te sporen om duidelijk te zijn over de milieu-impact van de beschikbare leveringsopties naar klanten. Als klanten kiezen voor de meest duurzame optie kan de ecologische voetafdruk van ecommerce in het land verkleind worden.
Uitzonderingen
Er gelden wel een paar uitzonderingen op de wet. Startende webwinkels, minder dan drie jaar oud, zijn vrijgesteld. Dit bespaart startende ondernemingen investeringskosten. Daarnaast hoeven Belgische webwinkels geen verschillende leveringsopties aan te bieden bij verzendingen naar het buitenland.
Als een webwinkel goed kan beargumenteren waarom er maar één leveringsoptie mogelijk is, is dit ook mogelijk. Dit gaat voornamelijk over de verzending van dure producten (zoals juwelen) die goed beveiligd moeten worden, of grote producten waarbij levering aan huis per vrachtwagen de enige optie is.