Helft van de Nederlanders bestelt op Chinese platforms


Maar liefst 50 procent van de Nederlanders bestelt op websites zoals Temu, Shein en AliExpress. Een klein deel daarvan bestelt er eens per week. De populariteit van deze platforms is vooral te danken aan de lage productprijzen.

Dit blijkt uit onderzoek van Markteffect, een marktonderzoeksbureau. In september werden 1.022 Nederlandse consumenten van 18 jaar en ouder gevraagd over hun bestelgedrag op Chinese platforms.

Vorige week bleek al uit rapporten van Shein en Temu dat zij respectievelijk 5,8 miljoen en 4,6 miljoen gebruikers hebben in ons land. Binnen heel Europa hebben ze respectievelijk 126 miljoen en 97 miljoen gebruikers per maand.

Frequentie verschilt

Dat deze platforms populair zijn is duidelijk. Volgens dit nieuwe onderzoek bestelt zelfs de helft van de Nederlanders wel eens buiten Europa, op Temu, Shein of AliExpress. Een klein percentage (3 procent) daarvan bestelt er zelfs eens per week. En 0,2 procent bestelt er meerdere keren per week.

10% van de gebruikers bestelt één of meerdere keren per maand op Temu, Shein of AliExpress

Een groot deel bestelt er één of meerdere keren per maand (10 procent). En nog eens 11 procent koopt eens per half jaar. En een groep van 9 procent bestelt eens per kwartaal op deze platforms.

Kleding meest populaire categorie

Gebruikers bestellen voornamelijk kleding (52 procent) op deze platforms. Deze productcategorie is überhaupt vaak de meest populaire online categorie. Accessoires, zoals sieraden en tassen staan op de tweede plaats (46 procent), gevolgd door huishoudelijke artikelen (33 procent).

70% shopt er door lage prijzen

De populariteit van deze platforms komt voornamelijk door de lage prijzen. Maar liefst 70 procent van de gebruikers noemt dit als belangrijkste reden om hier te shoppen. Dit weegt voor veel consumenten in ons land zwaarder dan de kritiek die vaak geuit wordt op platforms zoals Shein en Temu.

Het gemak van online bestellen op Chinese platforms speelt een rol voor Nederlandse shoppers

De ruime keuze speelt ook een grote rol (47 procent), net als gemak en snelheid van het online bestellen (34 procent). Een kleiner deel (12 procent) noemt de mogelijkheid om moderne, trendy producten te kopen.



Source link

× Support?