In Nederland staan 99.990 bedrijven geregistreerd in de categorie ‘detailhandel via internet’, blijkt uit de laatste kwartaalupdate van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Het aantal webwinkels met een algemeen assortiment groeide dit jaar het sterkst, met 14 procent.
Het CBS heeft de vierde kwartaalcijfers halverwege oktober gepubliceerd. Drie maanden eerder, in de kwartaalupdate van juli, telde het statistiekenbureau nog 97.905 bedrijven in dezelfde categorie. Dit is 2.085 minder. Vanaf deze zomer startten elke maand zo’n 700 nieuwe webwinkels in Nederland.
Ruime verdubbeling in vijf jaar
Trekken we de lijn door, dan kunnen we zeggen dat er inmiddels meer dan honderdduizend webwinkels actief zijn in Nederland. Dat is dik twee keer zoveel als vijf jaar geleden; eind 2019 telde het CBS 46.430 ondernemingen in de categorie.
In de coronatijd, toen de online bestedingen enorm toenamen, is het aantal webwinkels snel gegroeid, met 2021 als recordjaar. Het groeitempo is na de pandemie afgenomen, zoals de grafiek laat zien. Toch kwamen er wel steeds nieuwe bedrijven bij. Het verschil tussen nu en vijf jaar geleden is om precies te zijn 115 procent.
Het aantal bedrijven groeide met 115% in vijf jaar.
Het gaat om bedrijven die actief zijn onder SBI-code 4791, ofwel bedrijven die hun producten vooral op afstand verkopen. Daar zitten ook postorderbedrijven en teleshopping-aanbieders bij, maar dat aantal is zo laag dat het CBS zelf ook kortweg spreekt van ‘webwinkels’.
Verschil met bedrijventeller KVK
Wie bij KVK’s bedrijventeller zoekt op de categorie detailhandel via internet in Nederland, komt opvallend hogere aantallen tegen (109.323 op het moment van schrijven). Een belangrijk verschil is dat het CBS bedrijven indeelt naar hoofdactiviteit of branche (de SBI-indeling), terwijl KVK alle inschrijfplichtige juridische eenheden in het Handelsregister opneemt. Met andere woorden: alle hoofd- en nevenvestigingen van een bedrijf.
“We bundelen Kamer van Koophandel-inschrijvingen, juridische entiteiten dus, tot bedrijven op basis van zeggenschapsrelaties”, verduidelijkt een CBS-woordvoerder desgevraagd. “Een CBS-bedrijf is dus een boomstructuur van KVK-inschrijvingen.” For the record.
Productcategorieën
Volgens het CBS waren er afgelopen maand 22.985 webwinkels in kleding, ofwel 23 procent van het totale aantal bedrijven. Daarmee is kleding de populairste categorie, gevolgd door webshops met een algemeen assortiment (20.325 bedrijven ofwel 20,3 procent) en webwinkels die huis- en tuinartikelen verkopen (18.250 ofwel 18,3 procent).
Kleding is de populairste productcategorie.
Dit jaar is het aantal webshops met een algemeen assortiment het sterkst gegroeid, zowel in absolute als in relatieve zin. Sinds de meting in het eerste kwartaal kwamen er namelijk 2.465 ondernemers bij. Dit is een aanwas van 14 procent.
Nieuwe groei
Sinds begin vorig jaar telt ons land meer webwinkels dan fysieke winkels. De online productbestedingen groeiden de afgelopen jaren echter niet mee met het aantal ondernemers; meer webwinkels verdeelden samen een kleinere taart. In de eerste helft van dit jaar namen de productuitgaven op internet weer met 1 procent toe, aldus de laatste Thuiswinkel Markt Monitor.