Ruim 80% Nederlanders shopt online


Meer dan acht op de tien Nederlanders kochten online in de eerste helft van dit jaar, een record. Vooral voor verzorgingsartikelen, medicijnen en vitaminepillen gingen meer consumenten het internet op. Utrecht blijkt de provincie met de meeste online kopers.

Zowel het CBS als Eurostat heeft cijfers gepubliceerd over de adoptie van online shoppen. Online winkelen is in ons land populairder dan ooit, rapporteert het Nederlandse statistiekenbureau. De Europese cijfers leren dat ecommerce nergens in de EU meer is ingeburgerd dan hier.

81 procent Nederlanders koopt online

In de eerste zes maanden van dit jaar deden ongeveer 12,6 miljoen Nederlanders vanaf 12 jaar een aankoop online. Dit komt neer op 81 procent van de bevolking in die leeftijdscategorie. Dat is maar liefst 17 procentpunten meer dan vijf jaar geleden; in 2019 kocht nog maar 64 procent van de Nederlanders online. In de coronajaren groeide de adoptie flink, om daarna terug te lopen. Vorig jaar nam het aandeel online shoppers weer toe, een lijn die dit jaar is doorgetrokken:

Nu meer webshoppers dan in coronatijd.

Vooral Nederlanders in de leeftijd van 25 tot 45 jaar kopen online, aldus het CBS, met een aandeel van 94 procent. De adoptie in de leeftijdscategorie tussen 65 en 75 jaar is het sterkst gestegen: van 64 procent in 2023 naar 73 procent dit jaar. De groep seniore online kopers in ons land is daarmee enorm gegroeid.

Online shoppers per categorie

Het CBS keek ook naar het aankoopgedrag in verschillende categorieën. Allereerst valt op dat meer Nederlanders vervoerskaartjes en vakantieaccommodaties online zijn gaan kopen en boeken. Ook diensten als internetabonnementen en computersoftware zijn vaker digitaal afgenomen.

Kijken we naar de productcategorieën, dan is er een duidelijk verschil in de ontwikkeling tussen food en non-food: het aandeel consumenten dat etenswaren bestelt op internet neemt al twee jaar af, tot 22 procent dit jaar. Ook het bestellen van maaltijden is met een aandeel van 40 procent minder in trek dan in de afgelopen jaren. In alle non-food categorieën is het aandeel dit jaar minimaal gelijk gebleven aan dat van vorig jaar.

Minder Nederlanders bestelden maaltijden of boodschappen online.

Met een aandeel van 59 procent, versus 57 procent in 2023, is kleding en schoeisel met afstand de populairste categorie online. Omgerekend kochten 9,2 Nederlanders kleren en/of schoenen in de periode van één kwartaal, dat zijn er ruim driehonderdduizend meer dan vorig jaar. Zij worden onder andere bediend door 22.985 webwinkels van eigen bodem, bleek uit andere CBS-cijfers.

Sterkste groei

Relatief gezien is de groei van het aantal webshoppers het sterkst in de categorie verzorgingsartikelen (van 21 naar 24 procent) en de categorie medicijnen en vitaminepillen (van 19 naar 21 procent). Ook de online aanschaf van sportartikelen en cosmetica is meer ingeburgerd geraakt:

Utrecht topregio in Europese ecommerce

Cijfers van Eurostat bevestigen dat online shoppen nergens in de Europese Unie zo is ingeburgerd als in Nederland. Over het héle vorige jaar gemeten deed 84,2 procent van de consumenten hier een online aankoop. In bijna al onze provincies lag de adoptie boven de 80 procent, een percentage dat slechts in een beperkt aantal Europese regio’s wordt gehaald. De provincie Utrecht is de absolute lijstaanvoerder, met een aandeel van 87,8 procent.

88% van de Utrechters kocht vorig jaar online.

Achter Utrecht volgen Noord-Holland en Overijssel. Alleen in Zeeland kocht vorig jaar minder dan 80 procent online:

Provincie Online shoppers (2023)
1. Utrecht 87,8%
2. Noord-Holland 86,4%
3. Overijssel 85,9%
4. Drenthe 84,4%
5. Friesland 84,1%
6. Limburg 83,6%
7. Noord-Brabant 84,0%
8. Zuid-Holland 83,2%
9. Groningen 82,3%
10. Gelderland 82,2%
11. Flevoland 80,5%
12. Zeeland 79,5%



Source link

× Support?