Waar blijft de online omzet van Blokker?


Blokker is failliet, de webwinkel gesloten. Het bedrijf, dat lange tijd worstelde met ecommerce, boekte afgelopen jaar een online omzet van ongeveer 60 miljoen euro. Waar gaan webshoppers die uitgaven nu doen? Winkelketens hebben goede kansen, net als online aanbieders die de juiste zoektermen inzetten.

Over de ondergang van Blokker is de afgelopen weken al heel veel gezegd en geschreven. Volgens het Financieele Dagblad komt het faillissement grotendeels door online koudwatervrees: “Het bedrijf reageerde laat op de opkomst van nieuwe concurrenten, zoals bol en Coolblue. En toen het bedrijf een webwinkel had geopend, klonk er vaak twijfel: is dat wel een haalbaar verdienmodel? Dan is het lastig opboksen tegen online concurrenten die er wél voor gaan.”

Doorstart onzeker

Nu is Blokker failliet. De gewenste transformatie ‘van huishoudwinkel naar huishoudhub’, met winkels als minimagazijnen en een voor ons land unieke samenwerking met Amazon, kwam te laat. De kans bestaat dat er een doorstart komt, in afgeslankte vorm, maar dat is allesbehalve zeker. Of en hoe het online kanaal daar nog een rol in speelt, valt te bezien. Het zal hoe dan ook even duren voor Blokker.nl weer bestellingen accepteert.

Blokker online

Blokker, samen met zijn zusterformules ooit de tiende webverkoper van Nederland, laat online wel een gat achter. Met een Nederlandse omzet van 60 miljoen euro in 2023 bezet Blokker een gedeelde 78e plek in de laatste Twinkle100, dankzij de online verkoop van onder meer wasrekken, pannen, interieurartikelen en kruimeldieven.

Xenos, Hema, Leen Bakker en bol

Wie zijn online concurrenten van Blokker? SimilarWeb, een bekende verstrekker van online verkeersanalyses, associeert Blokker.nl met de websites van Xenos, Hema, Leen Bakker en bol. Bezoekers van Blokker’s website komen dus graag langs op de sites van retailers uit de winkelstraat met een vergelijkbaar assortiment. Het is logisch dat zij daar ook online hun slag zullen slaan.

Zoektermen Blokker.nl

Volgens datzelfde SimilarWeb gaan 3 op de 10 bezoekers direct naar Blokker.nl (31 procent). In de afgelopen maand kreeg de site ruim de helft van het bezoek uit organisch zoekverkeer (56 procent). Paid search (5 procent), social media-verkeer (4 procent) en verwijzingen (3 procent) zijn stukken minder van belang.

De belangrijkste organische zoektermen achter lijstaanvoerder ‘blokker’ zijn ‘wasmand’, ‘ninja creami deluxe’, ‘vacuümzakken’ en ‘elektrische deken’, leren de statistieken. Betaald verkeer, een stuk kleiner in aandeel dus, dankte Blokker vooral aan ‘blokker’, ‘stofzuiger’, ‘blokker stofzuiger’, ‘wasmand’ en ‘droogrek’, ingekochte termen waarmee de formule zelf online publiek aantrok. Het geeft een beeld van de ruimte die het bedrijf uit 1896 digitaal achterlaat en waar webwinkeliers op in kunnen spelen.

Action en Temu

In verschillende analyses staat dat Blokker het in de winkelstraat heeft afgelegd tegen Action, dat goedkopere items aanbiedt in veel van dezelfde productcategorieën. Maar het is niet waarschijnlijk dat veel van Blokkers online miljoenen euro’s bij Action terecht komen. De succesformule verkoopt slechts mondjesmaat online, het aanbod is beperkt en het wisselt snel. Temu heeft de koopjesjagende online Blokker-klant een stuk meer te bieden.



Source link

× Support?